Syndrom prázdného místa | Profi Magazín - webdesign, ikony, jquery, Textpattern


Syndrom prázdného místa

Lenka Melčáková | 12. září 2008 | 26 749× zobrazeno | 25 komentářů
Hodnocení: 5.0 (8 hlasů)

Možná si myslíte, že jsem si spletla pojmy, ale psát o prázdném hnízdu se na Profi Magazín asi moc nehodí. Co tedy syndromem prázdného místa myslím hned vysvětlím. Při práci s grafikou se setkáváte a komunikujete s lidmi, kteří si u vás objednali zpracování nějaké zakázky. Lidé jsou různí a podle toho jací jsou a jaká je s nimi komunikace, také vypadá konečné dílo. Je důležité umět s klienty vycházet a vždy se domluvit na rozumném kompromisu, aby grafika vypadala pokud možno co nejlépe a také funkčně.

Všechna tato pravidla však padají v případě klienta, který trpí syndromem prázdného místa. Nutno dodat, že takových klientů je docela dost. Stále ale nevíte o čem mluvím. Je to jednoduché, klient si u vás objedná tvorbu letáků a vizitek pro svou firmu. Vy jako grafik navrhnete jednoduchou, přehlednou a hlavně funkční grafiku. Klient si to prohlédne a řekne, že se mu návrhy sice líbí, ale ten spodní levý roh je příliš prázdný, popřípadě že je tam příliš mnoho prázdného místa. A tady je ten zakopaný pes. Nechápu, proč mnoha lidem vadí kousek prázdného místa, když to s funkčností a přehledností tiskoviny nemá nic společného. Líbivá grafika převážně u různých firem je právě ta jednoduchá a z jednoduchosti vyplývá přehlednost, což je to hlavní. Jak bude člověk v letáku přeplácaném obrázky hledat text, který potřebuje? Než hledat na letáku kontakt zaplácaný obrázky a koninami, tak ho raději hodím do koše.

Neplatí to pouze o tiskovinách, ale i o www stránkách a různých reklamních banerech. To, že je někde volné místo, no a? Je to pěkné, přehledné a to je důležitější, než využít každý miniprostůrek na plátně. Takže, tímto apeluji na začínajicí grafiky, nepřeplácávejte své designy, ztrácí se v nich informace. A pokud zde zabrousí i klient (negrafik), který si u někoho nechává dělat grafiku, vylečte si svůj syndrom prázdného místa, není nic nechutnějšího než přeplácaný leták ve schránce.

Pokud někdo hlouběji (psychologicky) rozumí tomuto syndromu a dokáže ho logicky vysvětlit, budu ráda za komentář. Já této nesmyslnosti prostě nerozumím a nechápu, kde se ve vývoji Homo Sapiens stala chyba. Podle mne je to jistý druh obsedance, prostě nutkání vyplnit každé volné místo, aby náhodou někoho nepraštil do oka, ten levý spodní prázdný roh, to by byla katastrofa v dějinách firmy. Můžeme to také přirovnat ke slovu přeplácanost. Obliba v přeplácanosti je asi ta nejhorší věc. Takový člověk si myslí, že čím více fontů, barev, obrázků, ikonek, tím lépe. Je to ale někdy velice těžké přimět klienta, aby to viděl trošku jinak, proto přeji grafikům co nejméně klientů trpících syndromem prázdného místa.

Pouze pár ukázek syndromu prázdného místa, protože je to docela těžký kalibr ;-)

Ukázka využití veškerého prostoru za každou cenu, když už tak už. I když, sem tam by se ještě volné místečko našlo, co bychom tam plácli?

Tato pozvánka byla publikována v internetovém časopisu Font.

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka jednoduché, líbivé a přehledné firemní grafiky

Jak jednoduché a přesto krásné. Nechejte se inspirovat lehkostí a funkčností těchto prací a v neposlední řadě množstvím prázdného místa, který ani v nejmenším nevadí. Lidé se slabým srdcem a zároveň trpící syndromem prázdného místa by se na tato díla ze zdravotních důvodů dívat neměli.

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Ukázka tiskoviny

Pokud se vám líbil tento článek můžete Profi magazín odebírat pomocí RSS.

Možné související články:

Komentáře

David Nevařil
12. září 2008, 09:18

Moje řeč, je to vždy o tom samém. “No ale to naše logo je nějaké malé” nebo “Proč jenom 2 barvy?” atd. Vždy klientům říkám, že prázdná místa jsou největší luxus, který si v grafice a designu můžou dopřát.

Jakub Hejda
12. září 2008, 11:32

Problém se netýká jen množství prvků, ale i přílišného množství použitých efektů na jeden prvek. Decentní grafiku pochopí klient tehdy pokud je pro někoho jiného. Sám ji ale nechce, chce být “výraznější”. Problém je i na straně grafika, který své dílo nedokáže obhájit. Čím víc pruhů tím víc ADIDAS no :-)

Ivett
12. září 2008, 13:02

Taky si myslím, že někdy méně je více.

stan
12. září 2008, 13:24

Me se obcas i stava, ze klient prinese text na A4 a chce udelat letak na A5…. a tohle musi byt velke a tucne… uff nekdy je to tezke.

Drive
13. září 2008, 12:39

Myslím si, že je to dost často věc vkusu, ale správný grafik by se měl pokusit zavděčit pokud možno každému, takže je třeba to s doplňky moc nepřehánět ;)

stegy
14. září 2008, 01:33

Nie nadarmo sa hovorí: “ V jednoduchosti je krása.”

3DOM
14. září 2008, 08:31

Plně s vámi souhlasím. S lidmi, kterým se líbí kýč a přeplácanost se setkávám také velice často. Vymluvit jim jejich názor bývá problém.
Myslím, že hlavním úkolem grafika by kromě přehlednosti ale měla být taky snaha vytvořit něco originálního, co na první pohled zaujme.
Na závěr bych chtěl pochválit výběr zde zveřejnených grafik.

Lenka Melčáková
15. září 2008, 04:18

Je zajimávé číst zdejší komentáře, které se týkají nároků na grafika :-) Podle komentářů výše by měl grafik umět své dílo obhájit, také by se měl zavděčit pokud možno každému a měl by umět vytvořit vždy něco originálního, co na první pohled zaujme. S tím vším nejde jinak než souhlasit. Takových kvalitních grafiků je jistě dost, ale stejně když se narazí na klienta, který si prostě nedá a nedá říct, je to jako házet hrách na zeď.

Často se stane, že grafik prostě musí rezignovat a dělat to, co mu říká klient, jinak se z té zakázky nikdy nedobere konce. Téměř vždy to skončí katastrofálním a nekoukatelným výsledkem, ale zákazník je spokojen… A to i přesto, že ho zahrnete pádnými argumenty, proč to udělat jinak než on chce.

Je to věčný boj grafik a zákazník a ten prohraný boj často končí tím, že si některé své dílo prostě nedáte do referencí, protože vypadá hrozně.

Někdy ale opravdu některým lidem nerozumím, kolikrát si říkám, proč někdo hledá dobrého grafika, když nehodlá poslouchat jeho rady a bylo by lepší, kdyby si to klient radši udělal sám, ušetřil by grafikovi nejednu bezesnou noc…

Simon
15. září 2008, 08:33

Psychologické vysvětlení? Měl bych jedno. Klient za propagační materiály i grafiku platí. Proto má pocit, jako by každé prázdné místo platil zbytečně. Je to jako jestli za stejnou cenu má odjet z obchodu s plným nebo prázdným vozíkem.

Van
16. září 2008, 23:28

Naprosto souhlasím s článkem i výše uvedenými komentáři. Zkuste těm vstřícnějším klientům doporučit některý ze zázračných osvědčených :-) prostředků na

www.makemylogobiggercream.com

enjoy :-)

Štěpánka
17. září 2008, 11:17

Zdravím, jen náhodou jsem najela na Vaše stránky, a chci dodat příspěvěk. Hodně si všímám vizitek různých firem, bylo mi to teď třeba při stavbě domu.Musím dát za pravdu těm, kteří upřednostňují jednoduchost a tím hodně volného místa na vizitce.Když si beru vizitku, první co na ní chci mít jasně uvedeno, je firma a co nabízí, pak tel.kontakt.Různé obrázky které vyplňují prostor mě nezajímají a možná i vadí, protože se musím déle na vizitku dívat.Dobrý gragik má klienta přesvědčit, že jen tak lehce prodá svou nabídku z vizitky, když je jednoduchá a přehledná.Chápu,že je to mnohdy těžké.Každý jsme jiný. přeji všem grafikům hodně spokojených klientů. Štěpánka

koko
17. září 2008, 15:03

Ono totiž udělat něco hutného a propracovaného tak, aby to bylo dobré je MNOHOKRÁT těžší než rozdělit stránku na dva obdelníky, jeden vybarvit a do druhého miniaturním písmem napsat slogan a do dvou třetin přimalovat čtvereček, že…
Řešení dva je rychlé, elegantní vkusné, estetické a zvládne ho každý “grafik” který oplývá špetkou výtvarného citu…
Mínusem i plusem je to, že je taková grafika zcela neosobní – lze ji použít kdykoliv na cokoliv a neurazí. Ovšem podle mne tento styl není žádné umění, jen spotřební zboží…

Lenka Melčáková
17. září 2008, 15:26

To řešení dva, které popisuješ je již extrém a ani jeden předložený vzor z těch jednoduchých grafik není takový jak tvrdíš. Jednoduchost ano, ale i v jednoduchosti musí být výrazný a propracovaný prvek. Myslíš že autorům těch pěkných tiskovin, které jsem vystavila trval návrh pět minut? To asi těžko. Kdežto ty první vystavené jako pozvánka na ples nebo Jahodový Jam jsou opravdu tak hutné, že v nich nemohu ani najít místo konání či datum…

A například tato tiskovina je jednoduchá a přesto dokonale propracovaná a určitě to zabralo hodně času.

Jistě, máš pravdu, že jde vytvořit i něco tak jednoduchého, že se to nedá nazvat ani grafikou, ale o tomhle článek není a stejně tak ne ukázky těch dobrých tiskovin.

tomas
22. září 2008, 11:03

Koko, i kdyby si měl ve všem pravdu, tak ta špetka výtvarného citu odděluje ty dobré grafiky od ostatních.

travi
25. září 2008, 13:06

Asi moderní umění :-)
A nezapomínejte, že úkolem většiny letáčků a plakátků je ZAUJMOUT. A pokud vás zaujmou tím, že jsou přeplácané, tak svůj účel splnily :-)

Mojedo
26. září 2008, 09:52

Je mi jasné, že laikům ty odstrašující případy nepřijdou nijak špatné, stačí se koukat lidem přes rameno, když dělají ve Wordu. Takže přeplácáním zaujmou jen malou část odborníků, i to negativně. Jako úspěšnou obchodní strategii bych to tedy neviděl. :-)

Jarek
8. říjen 2008, 07:56

Diskuze je moc zajímavá, ale chybí tam jedna podstatná věc. Myslím si, že značnou roli hraje ego zákazníka. Vrátí se do firmy (domů, do hospody, na golf…) s vytištěným letákem a s pocitem “a teď se všichni posaďte a chvalte mě, jak jsem to vymyslel. Musel jsem za ním (grafikem) celou dobu stát a říkat mu co a jak. No, kdybych tam nešel, tak vážně nevím, jak by tohle dopadlo!”
Druhý problém je, že je tolik grafiků, jako verzí Corelu na domácím pc a tolik fotografů, jako fotoaparátů.
Jsme jen dělníci nového věku…

Redaktor ovsem.net Jiří Melčák
8. říjen 2008, 12:41

No ten Corel… to mě přivádí k mé noční můře… vždy když dostanu od nějaké reklamky podklady pro tvorbu webu (ve smyslu tvorby XHTML a CSS šablon) tak rostu z toho, když dodané podklady jsou v .CDR, .AI, .INDD apod.

To je naprostá hovadina, kterou dělají hlavně DTP studia, která samozřejmě musí nabízet i tvorbu webu, když zákazník chce komplexní řešení, ale žádného webdesignera nemají.

Oni prostě nechápou, že web se řeže na pixely a ne na křivky a že když mi dodají byť do PSD přeuložený soubor, tak 4500px na šířku je prostě tak možná web vhodný pro vytištění na billboard. No ale to je jiný příběh, o kterém si budeme vyprávět někdy příště ;)

Carlos
14. listopad 2008, 20:29

Krásný článek :-) Samozřejmě mám ty samé zkušenosti. Zvlášť argument “když si ten papír platíme, tak ho přece musíme co nejvíc využít” mě vždycky dostane. Jenže, jak už tu někteří napsali, občas člověk musí zatnout zuby a udělat to, co chce zákazník. Problém je, že spousta lidí, co se naučili vložit obrázek do Wordu, mají nezničitelný pocit, že jsou “už grafici”.

radeCZECH
8. červen 2009, 11:20

Moc pěkně popsané, ale to není jen syndrom prázdného místa. Já se hodně často setkávám ještě se syndromem zaprděné lítosti, kdy si zákazník musí za každou cenu protlačit to svoje, a to zejména za cenu toho, že celou myšlenku dané grafiky totálně zabije, stejně, jako tomu je tady. Ale s tím toho asi moc neuděláme. Každý umí něco, každý něčemu rozumí (doufám), akorát ne všichni jsou ochotni přijmout myšlenku či nápad někoho jiného. Já také nekecám pekařovi do toho, jak mi ten rohlík má upéct a neříkám mechanikovi v servisu, jak mi to auto má opravit. Prostě přijdu, řeknu co chci a je to. Chápu, že v grafice je to trochu o cítění a ne každému se vše líbí, ale pokud se už rozhodnu, že za někým půjdu, nejdu tam asi z plezíru, ale nejspíš proto, že se ten člověk v daném oboru nějakou dobu pohybuje a asi o tom i něco ví, že jo…?!

Ivy
9. leden 2010, 11:55

Já mám spíš opačný problém – klient si žádá stránky, které musí být za každou cenu okamžitě hotovy a online. To vše, aby pak několik měsíců visely jen tak, prázdné, protože klient stále nedodal obsah… A když jej pak dodá, zjišťuji, že stávající stránky musím znovu předělat, protože obsahu nevyhovují… ;)

Redaktor ovsem.netAutor článku Lenka
9. leden 2010, 12:43

2Ivy: Lépe bych to nevystihla. Ano, tohle je prostě klasický příklad, který se objevuje častěji než bychom si přáli :-(

soused
25. únor 2010, 00:27

Joo, takova je doba, vetsina chce zazrak na pockani, ale “vcera uz bylo pozde”… pfff

Jáchym Šolar
4. únor 2012, 18:38

Perfektně napsáný článek a pěkná diskuze, mě osobně se zdá, že ten problém je čim dál častější, nejenže si klienti často až přilíš diktují tyto “přeplácané vizuály, tak stále víc pod heslem “klient náš pán” si samy určují přesnou podobu, a co víc, často stylem, chci to rychle, kvalitně a levně je také čim dál víc, takže vpodstatě jste už dá se říct v pozici dělníka – takže doby, kdy grafik byl ještě odborník s vlastním názorem jsou ta tam…
Nakonec on ten syndrom “prázdného” místa si troufám řict odpovídá době a myslím by se dal celkem slušně psychologicky rozebrat a došli bychom možná k celkem zajímavým poznatkům…

Tenzo
16. únor 2012, 15:55

Jo to je problem hromady lidi. Maji pocit ze kdyz uz plati takove prachy, ze by to melo byt “vic obrazkove a plne” Pritom neni umeni udelat preplacanou grafiku, ale umeni je udelat minimalistickou a prehlednou. Jenze to se u nas nenosi. Holt lidi na to koukaji vsude a tak jim prijde ze je to tak spravne. ale tahle situace se nastesti uz zlepsuje. Jeste by se mohly lidi naucit ze kvalitni grafika neni zadarmo a bude to uplne super:D

Komentáře jsou uzavřeny

Pracovní projekty

Bleskovky

Kniha: jQuery Kuchařka programátora

Kniha: jQuery Kuchařka programátora

Rád bych upozornil na zajímavou knihu, o kterou jsem zavadil. Jedná se o knihu s názvem jQuery Kuchařka programátora a je tedy zřejmé, co bude jejím obsahem. Nemá moc smysl cokoliv popisovat. Raději hned mrkněte do obsahu kapitol nebo zkoukněte ukázkovou kapitolu v PDF. Běžná cena je 590 Kč. Momentálně ji můžete online koupit za 502 Kč.

Textpattern.com redesignoval web

Textpattern

Oficiální stránky mého oblíbeného CMS Textpattern prošly redesignem - www.textpattern.com. Ještě je potřeba kompletně redesignovat celý výchozí admin a mohl by se Textpattern lehce vrátit na výsluní. Poslední verze Textpattern 4.2.0 sice podporuje skiny pro admin, ale abych byl upřímný, tak drtivá většina nestojí ani za stažení. Budu muset dodělat tu svou představu o adminu Textpatternu.

Guide to CSS support in e-mail clients

Guide to CSS support in e-mail clients

Tvorba HTML e-mailu rozesíláného především v podobě newsletteru představuje občas nemalé trápení a ladění, aby e-mail vypadal přesně tak, jak chcete nebo jak jste zamýšleli. Na serveru campaignmonitor.com jsou k dispozici tabulky (i ke stažení v PDF, ZIP) s podporou CSS selektorů a vlastností, které lze v nejpoužívanějších e-mailových klientech bezpečně používat.

Fascinující pohled na svět

The Big Picture

Na serveru Boston.com můžete v kategorii The Big Picture vidět fotografie zachycující atmosféru různých zemí, národností, přírodních jevů i katastrof, politiku, válku atd..

Vývoj produktů Apple v letech 1977-2008

Vývoj produktů Apple

Zajímavou podívanou vám nabídne článek, který shrnuje vývoj výrobků Apple, od stolních počítačů přes notebooky, až po jednotlivé periferie jako klávesnice a myš.

Zobrazit další bleskovky »

O všem na internetu